torstaina, heinäkuuta 26, 2012

Omaan sänkyyn

Olemme tähän asti nukkuneet koko porukka perhepedissä. Mies seinän puolella, vauva keskellä minun puoltani ja minä imetyspuolta vaihdellen joko miehen ja vauvan välissä tai reunan puolella. Toki olemme huomioineet turvallisuusasiat tyynyin ja rullalle käärityin peitoin, jotta vauva ei putoa tai että mies ei vahingossa vaikka tönäise vauvaa. Itse olen nukkunut niin herkkää unta, että en pelkää kääntyväni vauvan päälle tms vaikka hän joskus nukkuu aivan kiinni kyljessäni. Perhepeti on yöimetysten kannalta täydellinen ratkaisu. Yöt menee hyvin, kun ylimääräistä trafiikkia tai itkua ei ole; herään jo varhaisiin vauvan hapuiluihin rintaa kohden joten syötöt ovat lähes äänettömiä.

Ketään meitä ei perhepeti ole häirinnyt sinänsä, mutta onhan tässä tietysti pari negatiivistakin puolta ja asioita, jotka puoltaisivat vauvan omaa sänkyä. Ensinnäkin itse joudun tilanpuutteen vuoksi nukkumaan aina kyljellään. Toiseksi meillä on KUUMA. Kolmanneksi vauva on alkanut pidentää yösyöntivälejään. Ja neljänneksi, vaikka vauvan vieressä makoilu on mitä ihaninta, olisi mielestämme hyvä pikkuhiljaa alkaa totuttaa vaavia omaan sänkyyn (joka on siis myös meidän makuuhuoneessa). Se takaisi yörauhan kaikille myös sitten, kun vauva alkaa itsekseen kääntyillä unissaan.


Nyt on mennyt kolme yötä niin, että olen syöttänyt vauvan klo 21.30-23 välillä ja sitten hänet on unessa nostettu omaan sänkyyn. Vauva on tämän jälkeen nukkunut n. 4-5 tuntia, jonka jälkeen olen nostanut hänet viereeni syömään ja sitten takaisin. Toinen syöttö on tapahtunut klo 05-07 välillä, jonka jälkeen olemme jääneet vierekkäin nukkumaan vielä pariksi kolmeksi tunniksi. Ainakin tähän asti opettelu on sujunut ilman itkua oikein hienosti ja parantanut myös sekä minun että miehen yöunta :)


Ps. huuto.nettiin olen päivittänyt meillä pieneksi käyneitä vaatteita, mammavaatetusta jne. edullisesti. Käyhän katsomassa!

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti